Overslaan en naar inhoud gaan

De huidige uitgangspunten

Dit zijn de uitgangspunten van de huidige pensioenregeling. Cao-partijen proberen deze zoveel mogelijk te behouden, maar dit kan misschien niet volledig vanwege de nieuwe wet.

  
1Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde ten behoeve van de aantrekkelijkheid van de vervoerssector.
2De regeling draagt bij aan gelijk speelveld (geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden).
3

Bij de huidige franchise en huidige definitie pensioengevend loon:

  • Een maximale premie van 30%
  • Een minimale premie van 30% voor de sector goederenvervoer
4Optimum tussen franchise en opbouw (zoveel mogelijk opbouw voor lagere lonen en de sector als geheel).
5Indexatie van pensioen op basis van loonindexatie
6Doel is dat men de leefstijl kan behouden na pensioneren
7

Doel is dat men de leefstijl kan behouden bij arbeidsongeschiktheid en de partner zeker is van een inkomen bij overlijden:

  • Premievrije deelname bij arbeidsongeschiktheid.
  • Een aanvulling op het inkomen van 10% van het pensioengevend loon in de sectoren Beroepsgoederenvervoer en Besloten Busvervoer.
  • Het nabestaandenpensioen is op opbouwbasis (en blijft hiermee intact bij vertrek uit de vervoerssector).
8Regeling moet passen bij soort werkzaamheden (eerder kunnen stoppen dan op de richtleeftijd).
9Solidariteit
10De regeling is eenvoudig en uitlegbaar.
11Foutloze uitvoering
12Controleerbaar en handhaafbaar
13Goede dienstverlening is belangrijker dan lagere uitvoeringskosten (bijv. inzet van pensioenconsulenten).
14Pensioenen niet hoeven te verlagen is belangrijker dan kunnen verhogen
(= opgehaalde risicobereidheid in 2015).
15Een passend beleggingsbeleid, waarbij de dekkingsgraad niet mag jojo-en
(= opgehaalde risicobereidheid in 2015).
16Een zo stabiel mogelijke uitkering.
17Zorgplicht: Geest van wat beoogd is te regelen gaat boven de juridische uitwerking ervan.
18Bij verslechteringen van (delen van) de pensioenregeling worden de groepen gecompenseerd die nadeel hebben.