Overslaan en naar inhoud gaan

Organisatie

Bestuur

Het bestuur is eindverantwoordelijk voor het beleid en de uitvoering van de pensioenregeling van Pensioenfonds Vervoer. Het bestuur draagt zorg voor het beheer van de pensioengelden, de uitvoering van een goede pensioenadministratie, het functioneren van vermogensbeheerders en de uitvoering van de bedrijfsprocessen. Het bestuur van Pensioenfonds Vervoer bestaat uit tien leden: drie leden namens de werknemers, één namens de pensioengerechtigden, vier werkgeversbestuursleden en twee onafhankelijke bestuursleden. Het bestuur vergadert in principe twee keer per maand.

Bestuursleden worden benoemd voor een periode van vier jaar, waarna maximaal twee keer een herbenoeming voor maximaal vier jaar kan plaatsvinden. De derde zittingstermijn (tweede herbenoeming) is alleen mogelijk als het bestuur de aanleiding daarvoor schriftelijk kan onderbouwen.

Het bestuur bestaat uit de volgende leden

Namens werkgevers:

NaamOp voordracht vanBestuurslid sindsHuidige termijn eindigt in
Dhr E. van AggeleTLNdecember 
2023
december 
2027
Dhr. J. Spaans 
(plaatsvervangend voorzitter)
TLNjanuari 
2023
januari 
2027
Mw. I.V. HermansKNVseptember 
2020
september 
2028
Dhr. L.C.A. Scheepens (secretaris)TLNfebruari 
2018
februari 
2026

Namens werknemers:

NaamOp voordracht vanBestuurslid sindsHuidige termijn eindigt in
Dhr F. Veltink 
(voorzitter)
FNVjanuari 
2022
januari 
2026
Mevr. J.G.E. van Leeuwen (plaatsvervangend secretaris)FNVfebruari 2023februari 2027
VacatureCNV  

Namens pensioengerechtigden:

NaamOp voordracht vanBestuurslid sindsHuidige termijn eindigt in
Mw. E.M.A. van der WeidenFNVjuni 2024juni 2028

Onafhankelijke bestuursleden:

Naam Bestuurslid sindsHuidige termijn eindigt in
Dhr. P.A. Stork november 2016november 2028
Mw. W. Westerborg-de Haan november 2016november 2028

Een technisch voorzitter, in de persoon van mevrouw C.P.M. Teunissen, zorgt ervoor dat de vergaderingen van het bestuur op efficiënte wijze worden geleid en op goede wijze verlopen. De technisch voorzitter maakt geen deel uit van het bestuur, heeft geen stemrecht en is geen beleidsbepaler.

Bestuurscommissies

Twee permanente bestuurscommissies ondersteunen het bestuur: de Pensioencommissie Individuele Zaken en de Klachtencommissie. Beide commissies bestaan uit twee bestuursleden die door het bestuur worden benoemd: een werknemers- of pensioengerechtigden-bestuurslid en een werkgeversbestuurslid.

De Pensioencommissie Individuele Zaken behandelt specifieke dossiers van individuele (gewezen) deelnemers, pensioengerechtigden en individuele werkgevers over onderwerpen die buiten de reguliere pensioenuitvoering door de pensioenuitvoeringsorganisatie vallen.

De Klachtencommissie adviseert het bestuur om besluiten te nemen als (gewezen) deelnemers, pensioengerechtigden of werkgevers ontevreden zijn over de dienstverlening van Pensioenfonds Vervoer (klacht) of van mening verschillen met het fonds over de interpretatie van de statuten en pensioenreglementen van het fonds.

Tot slot kan het bestuur een tijdelijke commissie in het leven te roepen, bijvoorbeeld een verkiezingscommissie.

In het jaarverslag is meer informatie opgenomen over de werkzaamheden van de bestuurscommissies.

Toezicht en inspraak

De raad van toezicht houdt toezicht op het functioneren van het bestuur. Het bestuur en de raad van toezicht leggen aan het verantwoordingsorgaan verantwoording af over het beleid en de manier waarop het beleid is uitgevoerd en het toezicht daarop. Het verantwoordingsorgaan heeft daarnaast inspraak in een aantal bestuursbesluiten.

Verantwoordingsorgaan

Het bestuur legt verantwoording af aan het verantwoordingsorgaan over het beleid en de wijze waarop het beleid is uitgevoerd. Ook de raad van toezicht legt verantwoording af aan het verantwoordingsorgaan over de uitvoering van zijn taken. Het verantwoordingsorgaan dient hier een oordeel over te geven in het jaarverslag.

Het bestuur stelt daarnaast het verantwoordingsorgaan in de gelegenheid om advies uit te brengen over:

  • het beloningsbeleid
  • de vorm en inrichting van de raad van toezicht
  • de profielschets voor leden van de raad van toezicht
  • het vaststellen en wijzigen van een interne klachten- en geschillenprocedure
  • het vaststellen en wijzigen van het communicatie- en voorlichtingsbeleid
  • gehele of gedeeltelijke overdracht van verplichtingen van het fonds of de overname van verplichtingen door het fondsliquidatie, fusie of splitsing van het fonds
  • het sluiten, wijzigen of beëindigen van een uitvoeringsovereenkomst of uitvoeringsreglement
  • het omzetten van het fonds in een andere rechtsvorm bedoeld in artikel 18 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek

Het verantwoordingsorgaan bestaat uit vijf leden: twee vertegenwoordigers van de werknemers, twee vertegenwoordigers van de werkgevers en één vertegenwoordiger van de pensioengerechtigden.

Het verantwoordingsorgaan bestaat op dit moment uit:

Namens werkgevers:

NaamOp voordracht vanLid sindsHuidige termijn eindigt in
Dhr. A. HolwerdaTLNnovember 2024november 2028
Mw. H. Richardson
(plv. voorzitter)
TLNmei 2023mei 2027

Namens werknemers:

NaamOp voordracht vanLid sindsHuidige termijn eindigt in
Dhr. G. den HertogCNVoktober 2022oktober 2026
Dhr. P. BennerFNVapril 2015juli 2026

Namens pensioengerechtigden:

NaamOp voordracht vanLid sindsHuidige termijn eindigt in
Dhr. W. Verhaar
(voorzitter)
FNVnovember 2021november 2025
Raad van toezicht

De raad van toezicht bestaat uit drie  onafhankelijke deskundigen die toezicht houden op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken in het fonds. De raad van toezicht staat het bestuur met raad ter zijde en stelt zich op als gesprekspartner van het bestuur.

Voor de volgende bestuursbesluiten is daarnaast de goedkeuring van de raad van toezicht vereist:

  • Vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening;
  • Vaststelling van de profielschets voor bestuurders;
  • Vaststelling van het beloningsbeleid, met uitzondering van de beloning van de raad van toezicht;
  • gehele of gedeeltelijke overdracht van de verplichtingen van het fonds of de overname van verplichtingen door het fonds;
  • ontbinding, fusie of splitsing van het fonds;
  • het beleid inzake het aangaan en beëindigen van uitvoeringsovereenkomsten en het opstellen en beëindigen van uitvoeringsreglementen;
  • het omzetten van het fonds in een andere rechtsvorm, bedoeld in artikel 18 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.  

De leden van de raad van toezicht worden voor een periode van vier jaar benoemd door het bestuur na een bindende voordracht door het verantwoordingsorgaan, met een mogelijkheid van herbenoeming voor een tweede termijn van maximaal vier jaar. De volgende leden zitten in de raad van toezicht:

Naam Lid sindsHuidige termijn eindigt in
Dhr. M.G. Jekel 
(voorzitter)
 juli 2020juli 2028
Mw. E.E.H.C. van den Bosch 
(plaatsvervangend voorzitter)
 juli 2023juli 2027
Dhr. R.J. Schreur 
(secretaris)
 juli 2022juli 2026

Als financiële instelling staat Pensioenfonds Vervoer ook onder toezicht van externe toezichthouders, zoals DNB, de AFM en de AP.

Bestuursbureau
Het bestuursbureau ondersteunt het bestuur, de bestuurscommissies, de raad van toezicht en het verantwoordingsorgaan. Het bestuursbureau draagt zorg voor de beleidsvoorbereiding, regievoering, advies, controle en monitoring van de werkzaamheden van Pensioenfonds Vervoer. De leiding van het bestuursbureau ligt bij de algemeen directeur die optreedt als dagelijkse vertegenwoordiger van het bestuur. Binnen het bestuursbureau zijn deskundigen werkzaam op de gebieden vermogensbeheer, pensioenbeheer, risicomanagement, financiën, IT en informatiebeveiliging, governance en communicatie. Ook onze pensioenconsulenten werken bij het bestuursbureau. 
 
De Nederlandsche Bank
De Nederlandsche Bank (DNB) ziet er onder andere op toe dat onze bezittingen in verhouding zijn met onze verplichtingen. Nu en in de toekomst moeten wij aan onze verplichtingen kunnen voldoen. Eventuele tegenvallers moeten we kunnen opvangen met reserves. Ook let DNB erop dat de leden van het bestuur en de raad van toezicht bestuurders geschikt en betrouwbaar zijn. Kijk voor meer informatie op de website van DNB.
 
Autoriteit Financiële Markten

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stimuleert eerlijke en transparante financiële markten. Het houdt onafhankelijk toezicht op het gedrag op markten van sparen, lenen, beleggen, pensioenen en verzekeren, met de volgende doelen:

  • De AFM zorgt ervoor dat de financiële markten zo goed mogelijk functioneren.
  • De AFM zorgt ervoor dat iedereen vertrouwen kan hebben in financiële markten.
  • De AFM probeert de financiële markten toegankelijk en begrijpelijk te maken door toe te zien op duidelijke informatie en communicatie.

Kijk voor meer informatie op de website van de AFM.

Autoriteit persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt toezicht op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AP onderzoekt het gebruik van persoonsgegevens binnen bedrijven en overheidsorganisaties. In ons privacybeleid leest u meer over de wijze waarop Pensioenfonds Vervoer persoonsgegevens verwerkt en invulling geeft aan de verplichtingen uit de AVG.

Kijk voor meer informatie op de website van AP.

Uitbesteding

Niet alle taken worden door het pensioenfonds zelf uitgevoerd. Om de pensioenadministratie en het vermogensbeheer in goede banen te leiden, besteden we deze belangrijke taken uit aan professionele partijen.  
 

Pensioenadministratie

De uitvoering van de pensioenadministratie is uitbesteed aan TKP. Pensioenfonds Vervoer stelt hoge eisen aan de dienstverlening. Met TKP zijn over de kwaliteit van de dienstverlening concrete afspraken gemaakt. 

Er zijn duidelijke normen vastgelegd over de snelheid en kwaliteit van de service in de vorm van een Service Level Agreement (SLA). Deze afspraken zijn contractueel vastgelegd. De naleving daarvan wordt ieder kwartaal getoetst. Pensioenfonds Vervoer hoopt op die manier samen met de uitvoerder te komen tot een zo hoog mogelijk niveau van dienstverlening aan (ex-)deelnemers, pensioengerechtigden en werkgevers.

Vermogensbeheer
​Pensioenfonds Vervoer heeft een belegd vermogen van ruim 28 miljard euro. Dat geld beheren we niet zelf. Dat laten we doen door zo’n 30 gespecialiseerde vermogensbeheerders. Die vermogensbeheerders worden aangestuurd door één externe partij die we de integrale vermogensbeheerder noemen. Bij ons is dat Achmea Investment Management.